Gå videre til hovedindholdet

Menstruationskoppen

(DETTE INDLÆG KAN VIRKE STØDENDE FOR NOGEN, SÅ HAV RESPEKT OG VÆR RESPEKTFULD I KOMMENTARFELTET. HVIS DU IKKE BRYDER DIG OM DENNE SNAK, SÅ KLIK GERNE VÆK)

Som de kvinder i verden, så synes jeg ikke altid at det er så fedt at have menstruation. Det gør ondt, jeg føler mig nogle gange begrænset på grund af det, og så koster bind/tamponer altid rigtig meget.

I løbet af sommeren var jeg tre uger i Polen på en CISV Seminar Camp, hvor vi netop diskuterede dette emne. En pige fra Frankrig introducerede os til et lille mirakel, kaldet "menstruationskoppen". Den har eksisteret i mange år, men der er ikke så mange, der ved hvad det er...

Billedresultat for selena cup
Eksempel på en menstruationskop fra SelenaCup (https://goo.gl/images/bHMdRT) 

Så, menstruationskoppen er en alternativ løsning for bind og tamponer. Den fungere ved, at man først koger den op (for at fjerne diverse bakterier), dernæst trykker man den flad, og folder den i en "C" form, og indsætter den. Den skal tømmes hver 12. time, så man kan sove med den. Man behøver kun 1, og den kan holde sig i mindst et år. Ved slutningen af hver periode, skal koppen igen koges op, og så kan den genbruges til næste måned
Sarah Tran har her en god video til hvordan man indsætter menstruationskoppen

Så, hvorfor skifte til menstruationskoppen?
  1. Den er miljøvenlig, og kan derfor bruges af alle, selv hvis man er veganer
  2. Den koster mellem 100-200 kr, og den kan holde i mindst et år, så man sparer rigtig meget, ift. hvis man skulle købe bind/tamponer, der typisk koster 20-50 kr (mindst) per pakke
  3. Den er sikker at bruge!!!
  4. Den er meget praktisk, da du kan sove med den, have den med dig på rejser og den ikke lækker
Jeg har kun haft min i kort tid, men jeg er allerede rigtig glad for den! Jeg går aldrig tilbage til bind/tamponer. For mig, er det bedste helt klart økonomien ift. koppen, da jeg ikke skal gå ud hver måned og købe bind og tamponer, når jeg bare skal klargøre koppen og sætte den ind, og så er jeg good to go.

Koppen kan købes online, i nogle helsekostforretninger og visse apoketer. Links til at købe den:

Jeg ved godt, at det ikke er den "normale" type indlæg jeg laver, men jeg har virkelig haft lyst til at lave dette indlæg <3

/Rachel


Kommentarer

  1. Hvad hvis man er jomfru? Er det så besværligt at bruge den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ligesom med en tampon, man kan sagtens bruge den, selvom man er jomfru ;)

      Slet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Nok er nok

 Jeg må først og fremmest beklage at bloggen ikke har været aktiv i flere måneder. Uni livet blev travlere end forventet. Vi lever i 2021. I flere år har feminisme, #MeToo og kvinders rettigheder været på dagsordnen. Så, vi burde leve i et samfund hvor at vi er ligestillet og kvinder respekteres? Det troede jeg, og normalt tror jeg også på det. Dog er der noget, der får mig til at sige "nok er nok".