Gå videre til hovedindholdet

Nok er nok

 Jeg må først og fremmest beklage at bloggen ikke har været aktiv i flere måneder. Uni livet blev travlere end forventet.


Vi lever i 2021. I flere år har feminisme, #MeToo og kvinders rettigheder været på dagsordnen. Så, vi burde leve i et samfund hvor at vi er ligestillet og kvinder respekteres? Det troede jeg, og normalt tror jeg også på det. Dog er der noget, der får mig til at sige "nok er nok".

Jeg tror de fleste kvinder, desværre, har oplevet "cat calling". Til dem, som ikke helt ved hvad "cat calling" betyder, så er det når en person, ofte af det modsatte køn, begynder at pifte, råbe, dytte eller lignende efter en person, ofte en kvinde, for at tilkendegive at hun "ser hot ud". Nogen vil måske opfatte det som et kompliment, men når det kommer fra fremmede på gaden, så er det alt andet end et kompliment. Selv hvis de mener det er et kompliment.

Forleden dag var jeg inviteret på cocktails af min bror, for at fejre at han kom ind på sin drømmekandidat. Jeg havde taget en top, nederdel og et par stiletter på. Eftersom det er varmt, havde jeg taget en lidt kortere nederdel på. Mens jeg er på vej mod metroen, begynder en mand at pifte af mig og give mig et "ok" tegn med hånden, mens han kigger op og ned af mig. Jeg bliver helt paf. Tænk at sådan noget stadig sker i 2021. 

Senere hen på aftenen er jeg på vej hjem. Det er stadig lyst, så jeg er tryg ved at gå hjem alene. Her bliver jeg dyttet af og får råbt "hold kæft, du er lækker" efter mig, mens jeg går ned af gaden. Jeg havde endda taget en jakke på over, fordi det var blevet køligt.


Så, hvems skyld er det? 

Nogen vil jo sikkert mene, at det er min egen skyld, eftersom jeg selv havde valgt at tage det outfit på. Kvinder får jo meget ofte skylden for de ting, de er blevet udsat for. Men hvad nu hvis jeg havde haft et par lange bukser og en top på og jeg stadig var blevet piftet af? Eller hvis jeg gik med træningstøj? Jo, så havde jeg sikkert også fået skylden for det. Fordi jeg er ung, slank og høj. Fordi jeg gik alene kl. 22 om aftenen. Fordi jeg er kvinde.


NEJ!

Jeg vil ikke have en skyldfølelse af at gå i det jeg vil. Jeg vil ikke have en skyldfølelse af at gå alene om aftenen på vej hjem fra bussen. Jeg vil ikke have en skyldfølelse af at være en kvinde. Dem, der burde stå til regnskab er den dårlige kultur som mange mænd desværre stadig tager til sig. Der er forskel på at sige til en af sine venner "ej, hvor ser du smuk ud" eller at sige til en, man måske står i kø med et sted "ej, dit hår sidder super flot" og så at pifte efter nogen på gaden. Vi skal have lov til at gå med hvad vi vil, uden at vi får en skyldfølelse over det. Det er sommer, og vi kommer til at se mange sommerkjoler og shorts i gadebilledet. 

Tænk over hvad du siger. Det kan nemt komme galt ud. 

Lad os have friheden til at gå klædt som vi vil og gå på gaden i fred!


/Rachel

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Menstruationskoppen

(DETTE INDLÆG KAN VIRKE STØDENDE FOR NOGEN, SÅ HAV RESPEKT OG VÆR RESPEKTFULD I KOMMENTARFELTET. HVIS DU IKKE BRYDER DIG OM DENNE SNAK, SÅ KLIK GERNE VÆK) Som de kvinder i verden, så synes jeg ikke altid at det er så fedt at have menstruation. Det gør ondt, jeg føler mig nogle gange begrænset på grund af det, og så koster bind/tamponer altid rigtig meget. I løbet af sommeren var jeg tre uger i Polen på en CISV Seminar Camp, hvor vi netop diskuterede dette emne. En pige fra Frankrig introducerede os til et lille mirakel, kaldet "menstruationskoppen". Den har eksisteret i mange år, men der er ikke så mange, der ved hvad det er...