Gå videre til hovedindholdet

Kostskolelivet

Som nogen af jer nok ved, så bor jeg på kostskole i Birkerød. Når jeg fortæller folk om det, så kigger de på mig med et "når, virkelig? Hvorfor?". Mange har måske også fordomme om at bo på en kostskole, men i virkeligheden er det faktisk ikke så anderledes fra at bo på f.eks. efterskole...

Den 13. august startede jeg på Birkerød Kostskole, som ligger sammen med Birkerød Gymnasium. Her skal jeg bo i de næste to år af mit liv, sammen med 77 andre. Størstedelen af kostskoleeleverne har boet i udlandet, og eller har en tilknytning til udlandet. Jeg har været så heldig at jeg er kommet på gang med 12 supersøde mennesker, og vi har et supergodt sammenhold.


Udover dem jeg bor på gang med, så har jeg også fået en masse andre supersøde venner. Mere end 10 sprog bliver talt på kostskolen (dansk, engelsk, tysk, fransk, spansk, portugisisk, kinesisk, italiensk, russisk, svensk etc), men dagligdagen foregår primært på engelsk og dansk, selvom jeg også taler en del spansk med eleverne fra Spanien, Mexico og Chile. 

Mange tror at de er superstrenge på kostskolen. Der er selvfølgelig regler, men vi har stadig en ret stor grad af frihed. Friheden kommer med tillid. Vi skal overholde curfews (22:30 søndag-torsdag, 01:00 fredag og lørdag), der må ikke drikkes, tages stoffer etc. Men udover det, så må vi egentlig gøre hvad vi vil, bare vi er ansvarlige.

Alt i alt er jeg rigtig glad for min beslutning om at tage på kostskole. Udover fantastiske venner, så har jeg også København lige ved siden af, og det betyder supergode muligheder for at tage ind og mødes med vennerne fra CISV, AFS, efterskolen osv.

XOXO
Rachel

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Menstruationskoppen

(DETTE INDLÆG KAN VIRKE STØDENDE FOR NOGEN, SÅ HAV RESPEKT OG VÆR RESPEKTFULD I KOMMENTARFELTET. HVIS DU IKKE BRYDER DIG OM DENNE SNAK, SÅ KLIK GERNE VÆK) Som de kvinder i verden, så synes jeg ikke altid at det er så fedt at have menstruation. Det gør ondt, jeg føler mig nogle gange begrænset på grund af det, og så koster bind/tamponer altid rigtig meget. I løbet af sommeren var jeg tre uger i Polen på en CISV Seminar Camp, hvor vi netop diskuterede dette emne. En pige fra Frankrig introducerede os til et lille mirakel, kaldet "menstruationskoppen". Den har eksisteret i mange år, men der er ikke så mange, der ved hvad det er...

Nok er nok

 Jeg må først og fremmest beklage at bloggen ikke har været aktiv i flere måneder. Uni livet blev travlere end forventet. Vi lever i 2021. I flere år har feminisme, #MeToo og kvinders rettigheder været på dagsordnen. Så, vi burde leve i et samfund hvor at vi er ligestillet og kvinder respekteres? Det troede jeg, og normalt tror jeg også på det. Dog er der noget, der får mig til at sige "nok er nok".