Gå videre til hovedindholdet

Tal ordenligt - det koster dig ikke noget

Hej allesammen,

Selvom at jeg stortrives her i Oslo, og har (næsten) kun mødt fantastiske mennesker indtil videre, så er der selvfølgelige også mindre gode oplevelser. En skete på en ellers meget hyggelig søndag eftermiddag...



Jeg var sammen med min sødeste veninde, Chiara, fra Holland, og vi havde netop været på café sammen på Grünerløkka (lidt Oslos svar på Indre Nørrebro). Vi besluttede os for at tage trikken (Sporvognen) til Frognerparken, fordi der skulle være juletræstænderi. Mens vi sad i trikken, sad vi jo selvfølgelig og snakkede sammen, helt stille og roligt. Der var masser af mennesker i trikken, liv og glade dage. Efter vi havde siddet der i cirka 5 minutter, så begyndte en mand at SKÆLDE os ud. Helt ud af det blå. Han sagde noget a'la "SHUT UP, SHUT UP, YOU TALK TOO MUCH, KISS MY A**".

Vi blev helt rystede og skræmte over den mand. Han fortsatte i et minuts-tid, indtil vi gik ned i den anden ende af trikken. Han stoppede med at væsse af os, og han stod heldigvis også af før resten af os. En kvinde kom endda over til os og undskyldte bagefter til os, selvom hun ikke havde noget med situationen at gøre. Vores liv gik videre som normalt efterfølgende, men jeg er stadig skuffet over at den slags mennesker stadig findes. Vi fandt aldrig en forklaring på det, andet end at han måske selv har haft en hård dag, eller at der er noget psykisk galt med ham.

Så, hvad kan vi lære af det?
- Tal ordentligt, det koster dig ikke noget
- Respekter andre, selvom du måske ikke er enige med dem
- Behandle andre som du også gerne selv vil behandles
- Gør plads til hinanden, også i det offentlige rum
- Alle kæmper en kamp mod noget, som du ikke ved noget om. Vær venlig overfor andre, altid.

Med venlighed kommer man længst, også i julemånederne :-)

/Rachel

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Menstruationskoppen

(DETTE INDLÆG KAN VIRKE STØDENDE FOR NOGEN, SÅ HAV RESPEKT OG VÆR RESPEKTFULD I KOMMENTARFELTET. HVIS DU IKKE BRYDER DIG OM DENNE SNAK, SÅ KLIK GERNE VÆK) Som de kvinder i verden, så synes jeg ikke altid at det er så fedt at have menstruation. Det gør ondt, jeg føler mig nogle gange begrænset på grund af det, og så koster bind/tamponer altid rigtig meget. I løbet af sommeren var jeg tre uger i Polen på en CISV Seminar Camp, hvor vi netop diskuterede dette emne. En pige fra Frankrig introducerede os til et lille mirakel, kaldet "menstruationskoppen". Den har eksisteret i mange år, men der er ikke så mange, der ved hvad det er...

Nok er nok

 Jeg må først og fremmest beklage at bloggen ikke har været aktiv i flere måneder. Uni livet blev travlere end forventet. Vi lever i 2021. I flere år har feminisme, #MeToo og kvinders rettigheder været på dagsordnen. Så, vi burde leve i et samfund hvor at vi er ligestillet og kvinder respekteres? Det troede jeg, og normalt tror jeg også på det. Dog er der noget, der får mig til at sige "nok er nok".